sobota 22. septembra 2012

Historická próza?

Zobudil som sa a jej vlasy sa ešte smiali. Spomenul som si na cestu v električke ako sme sa usmievali a dotýkali jeden druhého pohľadom. Potom sme si sadli do komôrky, opreli si o seba chrbty a čítali knihu. Držali sme sa za ruky, keď sa niečo neobvyklé v knihe stalo. (Teda furt.) Vonku padal dážď, komôrka voňala rumom, perníkmi a z komína sa dymilo akoby sme cestovali vo vlaku. A ja som si otvoril nejakú historickú prózu.

Keď som pracoval v kníhkupectve, mnohokrát sme nevedeli zaradiť knihu do príslušného regálu. To viete, kníhkupci. Oni nemajú MDT, DDT, KBT, LCC a podobne. Občas mám pocit, že knihy sa v kníhkupectve ukladajú podľa folksonómie a aj LCC by sa mohlo od nich učiť. (Keďže som ten, čo ukladá knihy, rád poskytnem pri konzultovaní vhodné informácie o spomínanýh skratkách.)

Čo je historická próza? Musí sa tam odohrávať história, riekli by voľajaké jazyky. Ale to všade sa odohráva kus histórie. Môžeme sa baviť o filozofických otázkach, či minulosť je históriou a história či je minulosťou.

Historická próza nesie v sebe kúsok bohatstva pre ľudí. Má v sebe ukrytý spôsob nejakej tej rozprávky. Je to ako s povesťami. Ja si myslím, že povesti aj historická próza má v sebe ukryté to čaro rozprávky, ktoré má každý rád. Je to v istom kontexte nádherné bádanie. Akoby si človek príjemným spôsobom rozširoval obzory.

Nemám na mysli len to, že kedy umrel ktorý Ľudovít. Ide napríklad o historickú kuchyňu, o dobový jazyk. Taktiež o spôsob obliekaia, o to ako ľudia prali a na čo používali nástroje. História je o ľuďoch a ich zvykoch, tradiciách. A o tom je aj historická próza?

Raz by som chcel čítať knihu o obyčajných ľuďoch v nejakom historickom období. Také niečo ako Malostranské poviedky. Ľudia, ktorí žijú v dome, jedia nejaký historický pokrm, spievajú, pijú medovinu a majú svoje životné problémy ako my.

Historická próza sa väčšinou určuje pre skutočné historicko- politické udalosti. (Traja mušketieri napríklad.) Ale čo tak kniha o nejakom rybárovi počas 14. storočia? Človek, chytá ryby, oblieka si kabát, občas zájde do mesta a kúpi si múku, pečie si chleba a vytvára kdesi dole v pivnici pri dobrom víne svoj rodokmeň.

Také čosi hľadám, skúsim si týmto rozšíriť obzory. Možno zo mňa bude lepší človek. Neporadíte mi nejakú takú knihu? (A ako niečo také nazvať žánrovo?)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára