nedeľa 8. decembra 2013

Codex Gigas

Dneška vám budzem hutoric o biblii. Bo tak je pisane vof špivankach dňa. Ale nebudze to príbeh o biblii, co šicke znace. To je špecifická biblia a okrem toho, je ceška kniha jak guta. Ma až šidzemdzešat pejc kila. Je to príbeh bars starý, starši jak jedna žena z okolia Vranovského. Hutori še tomu pribehu aj Codex Gigas.

Codex je rukopis po latinski. Neže budzece veric knižkám jak Tajomstvo abo Šerdco abo Kľučik. Tam budu ine nezmisli natarane a neverce tomu bo kec tomu uverice, sce glupe jak tago. Ľudze dobrí, hutorim vam ja, že codex je rukopis. Bo tak še tomu nadava.

Gigas je po latinski veľki. Ale toto neni viklad, že veľka kniha, ale to je superveľka kniha. To je taka veľka kniha asi jak cesta zos Kavečanov do Krásnej cez Mandžusko.

Na knižke vás zaujme veľo veci, ale najvecej ta, že je tam nakresleni čert. Normálne čert zos chvostom, rohami a boh kristus zna, co to za guta na nim.

Jedneho dňa žil dakdzej pri Pardubicoch jeden mnich. Okrem toho, že slúžil pánu, občas prišlo dajake dzifče potešic jeho telo. Doprial si s ňou nejednu potechu na loži, vof trave a ešči i dakdzej vof karčme. Teda vof šenku.

Po bujarej noci polnej laski, ščesca, nehi a inich veci, dzifče še rozplakalo. Mnich še oblikal, rucal na sebe toten háv a nechapal. Kukal po nej jak šaleni a neznal sebe radi.

„Co ci za guta?“ opital še jej, bo nechapal, že čom rumazga.

„Ja som še vispala zos mnichom, pojdzem do pekla a to neni dobre. Ľudze me ani na cinteru nepochovaju, ale daju zožrec dajakej čvarge.“ hutori romantickim hlasom dzifče jak šalene.

„Co ci bavi? Šak dzešec očenáše a budze šicko dobre.“ pohutorel mnich.

„Ne, to ne pravda. A co ľudze? Včera vof karčme ši me trimal za nohu. Šak to nemožeme robic! Bo to plano!“ ričala jak gorila. (V stredoveku nebuli gorili, bo to še narodzelo až po čarnej šmerci. Kedz neznace co to čarna šmerc, vnimajte to jak mor. Hoci dajake ľudze hutoria, že čarna šmerc je Jackson, ale on už nežije.)

Mnich še zachoval jak hrdina a dzifče dal upalic jak čarodejnicu. Ibaže mnich sebe našol dalšu potechu cela a to už biskup znal, že to daco plano vof totim klaštore. I raz pošol k nemu do totej guti dze zdihal a vidzel take veci, že ci pana beka.

„Co to robiš? To še nešme. Za to zdehneš.“ povedzel mu biskup takim hlasom jak Majster Splinter koritnačkom.

I ruceli ho pred komisiju a šicke mu davali vinu na jeho pľeca. Hutoreli mu, že je plani, že veľo ľudze nešťastne a on nema take robiť.

„Sluchaj, dame ci trest. Rucime ce zos oblaku a zdehneš. Co ti na to? Suhlasiš?“ opital še ho pleban.

„Ne, ne! Ja nemožem! Ja chcem žiť! Urobim co budzece chcec! Len me nezabijajce! Som dobri kresťan.“ rumazgal a začal si uvedomovac situaciju.

„Dobre chlope. Kec miluješ pana boha, ja ci povim, co zrobiš. Napíšeš calu bibliu. Do rana muši buc hotova a kedz nebudze, sikorki ci požeru celo.“ povedzeli mu a on dumal, co robic.

A tak išol do svojej dielni a tam čarbal. Čarbal, pisal šicke tote pribehi. O Jozefovi, co mal veľo bratoch a ti ho predali. A jak tak písal, vonku dul viter a padalo. Mnich znal, že to nescihne. Tak dvihol svoje ruki k bohu a hutorel mu šumne veci.

„Andeličku moj stražničku, napiš za mňa totu knihu, bo zdehnem.“ a toto zaklinadlo povedzel das po ošemdzešat razi.

„Co ši pijani? Ja ci nepomohnem, nemal ši dzifčata upaľovac ti bulo!“ povedzel mu pánbožko.

A kedz mu nepomože boh, pomože mu čert, ne?

Natrel si ksicht čarnou sadzou a zvolal Satana. Satan prišol, vžal pol deco a ulial si.

„Co ci za guta? Čom me volaš ti ancikrist! Povidz mi!“ opital še ho čert.

„Ja chcem dopisac bibliu. Mušim to do rana scihnuc.“ hutorel.

„A štiri cez piski bi ši nechcel? Co za to, ti vidriduch?“ vrčal čert.

„Ne, ja ci dam svoju dušu, bo nechcem zdehnuc.“ povedzel mu.


Dobre teda, čert začal pisac bibliu a na jednu stranu tam dal svoju podobu. Chlopa sebe vžal do pekla a tam je doteraz. Ta, glupi chlop, co ši budzeme hutoric.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára