nedeľa 5. októbra 2014

Nemám na teba čas, ale na lajkovanie áno!

Ktorým pozérskym výrokom začnem? Doba je krutá, zlá? Nie, nie. Už by som sa opakoval a po pravde tá fráza ma unavuje aj tým, že si z nej robím dobrý deň. Fenomenálny výrok je ešte „Ja nemám čas.“ Už dopredu sa priznám, že ma niečo dlhšiu dobu vytáča a pokiaľ niekoho urazím, nech sa strčí. Reč bude o vás, o internetových kamarátoch. (PS: Ešte ani nečítajte riadky a už mi olajkujte tento príspevok, lebo to sa tak patrí.)

Kto nie je na facebooku, akoby nežil. Táto prázdna fráza sa už toľkokrát interpretovala. Človek ňou chce ukázať, že je lepší ako všetci tí, čo majú facebook. Pravda, preznetuje to akoby sa podceňoval, ale on vlastne takým podceňovaním uráža každého len preto, aby ukázal, že je iný. (Nehovoriac o pokrytectve, že sám ten človek má facebook.)

To je ako s čítaním knižiek. Keď som ešte na blogu SME v nejakej diskusii napísal, že také hovadiny ako je Matkin (pre všetkých bohoch na tejto zemeguli, len mi nepíšte, že to je o živote), nejaký mudrlant mi napísal krásne slová. „Vieš, nie každý môže čítať Karla Čapka.“ (Inak, vôbec nerozumiem ako sa dajú tieto veci porovnávať.)

Keď sme už pri Karlovi Čapkovi, myslím, že by sa na také individuá použiť nasledovný výrok. „Desím sa davu. Je najkrutejší a najhlúpší zo všetkých prírodných živlov.“

Ok, prečo ma takéto výroky vytáčali? Pretože touto vetou mi vlastne dakto naznačoval. „Počuj, ty nebuď taký namyslený. Myslíš si, že si poloboh, lebo pohŕdaš takou literatúrou a čítaš len niečo ako intelektuálnu literatúru a tým si lepší človek?“

Dôvod nie je tento. Po pravde, som dosť duchovne založený človek vrátane všetkých hodnôt, ktoré si so sebou nesiem. Verím na skutočné priateľstvá, na hlbokú lásku a na cestu po ktorej kráčam. Isteže sa nájdu nejakí „skeptici“, ktorí sa mi budú posmievať, že som príliš naivný, hlúpy a úbohý. Vraj nepoznám realitu a život a nikdy tieto veci nezískam. Stretol som počas svojho života už dosť smutných a prázdnych ľudí, čo v nič neveria. Ja o takých hovadinách nechcem čítať. Prečo? Lebo také knihy mi dosť siahajú na hodnoty, ktorým verím. Oveľa viac mi na ne siahajú všetci tí pozérski ľudia, ktorí len vďaka svojmu egocentrizmu mi chcú vysvetľovať ako viesť svoj život. (To ani nebudem hovoriť, že takí majstri nemajú väčšinou ani vlastné životy vyriešené, ale radiť druhým, to áno.)

Vážne sa mám znížiť na vašu úroveň a napísať vám, čo si o vás myslím? Ani mi vás nie je ľúto. Len vás poprosím, prestaňte ma urážať svojou existenciou a dosť veľkým oblúkom sa mi vyhýbajte.

Nejako som odbehol od toho, čo som pôvodne chcel. Vráťme sa k facebooku.

Výroky typu, že facebook ničí ľudské vzťahy a sociálne siete sú hrozné ma vytáčajú. Nebudem sa opakovať prečo. Inak je to hrozný alibizmus. Za to, že podaktorí ľudia sa prestávajú správať ako ľudia nemôže facebook ani iné sociálne siete. Kto by to už len povedal, že za toto môžu ľudia? On!

Čo ma však vytáča na facebooku? Okrem technického parametru, že používa bing mapy ma na facebooku nevytáča nič. Reči typu, že mi kradne dáta nebudem komentovať. Rozčuľujú ma tzv. facebookovi kamaráti.

Kto sú facebookoví kamaráti? Každá doba potrebuje mať svojich hrdinov. Dnes to nie je ani Oliver Cromwell alebo George Patton. Je to doba internetových hrdinov! Veru! Poznáte ich? Istotne áno. To sú také legendy, ktorí sa registrujú na nejaké fórum a už sú majstri sveta. (Prosím, nemeňme si ich s trollmi.)

Ide o ľudí, čo sú za počítačom veľkí bojovníci a la George Patton a cez písmenka by každého mlátili, ničili, hubili. Avšak, keď človek tých ľudí zavolá von, akosi nemajú čas.

Pri tom slovnom spojení nemám čas ostanem. Podľa mňa na svete jestvuje niekoľko slovných spojení, ktoré by sa hodili do knihy „Hodiny pozérstva pre pokročilých.“ A veta „Nemám čas“, z tej by sa mala skladať normálne štátna skúška.

Slovné spojenie nemám čas ma irituje z nasledujúceho dôvodu. Človek, ktorý ho používa, chce pôsobiť veľmi dôležito. Chce tým ukázať, že je niečo viac ako všetci okolo, lebo nikto iný nemá čas. Veru, nikto iný sa ráno nezobudí, nechodí do práce, nepracuje a nechodí domov. Iba on, iba on jediný. (Nedá mi, kliknite na odkaz. )

Ono, pokiaľ sa niekto chce prezentovať, že je vážne taký zaneprázdnený, budiš. Je to jeho rozhodnutie. Všetci potrebujeme nejako zaujať a ukázať druhým, že sme lepší ako oni.

Poznám pár ľudí, ktorých, keď niekedy volám von, vyzerá to takto:

Ja: Čau, čo robíš, skočil by som na pivo. Pridáš sa?

On: Nemám čas! Mám v noci uzávierku, ráno štátnice, ešte počas noci tantrickú masáž s Rasputinom. Do toho mám dve hodiny na prečítanie Vojny a mier, musím sa naučiť po francúzsky, kúpiť vysávač, nainštalovať si Bulancov, rozchodiť 10 operačných systémov, pokosiť trávnik, študovať na skúšku z predmetu Mr. Excuse, napísať príspevok do Úsvita, nakŕmiť kačky na facebooku, umyť si zuby, ovoniať modrú chryzantému. Vieš, nemám to ľahké....Nie každý je ako ty, že kvôli tomu, že si informatik, máš veľa času a nemusíš nič robiť.

Rozanalzyujme si teda text. Väčšinou pri normálnych ľuďoch, keď niekto nemôže, povie to normálne. Niečo v spôsobe. „Vieš čo, dnes nemôžem. Ozvem sa ďalší týždeň a skočíme von“.)

Odpoveď, ktorú mám vyznačenú boldom, je útočná. Poniektorí by si to mohli interpretovať ako „Daj mi pokoj. Neotravuj, sú dôležitejšie veci ako si ty!“ To už je sila slov. Všetky veci sa dajú vysvetliť slušne a na rovnakej úrovní. Toto ukazuje, že ten človek sa hrá na niekoho, kto je viac.

Samozrejme, že hierarchia priorít sa neustále mení. Problém však vidím, že text označený boldom, to ani akoby človek nepovedal. Nie je tam ani nejaký náznak, že ten človek sa so mnou chce stretnúť. Prichádza ešte jeden problém. Pokiaľ je taký zaneprádznený, ako je možné, že je zavesený na všetkých komunikačných kanáloch a má čas rozpisovať sa do detailných aktivít, čo ho čakajú.

Irónia je, keď človek niekoho takého stretne vonku po nejakom čase úplne náhodne a prvá odpoveď. „Čo si sa tak dlho neozval?“ No ja vážne nechápem prečo. Väčšinou na také odpovede používam vety ako „Hľadám si prácu. Videl som, že Dropbox hľadá kuchárku do jedálne, ale oni chcú, aby som vedel aj variť, tak chodím na kurzy varenia a to ma stojí veľa námahy.“

Ďalšou zaujímavosťou je tlačítko like na facebooku. Stačí, že napíšem hocijakú hovadinu, dám zdieľať nejakú fotku, napíšem v niektorých diskusiách niečo, hadájte, čo sa stane. Ten zaneprázdnený človek, čo musí tantrovať s Rasputinom (inak video by nebolo?) nechá Grigorija Jefimoviča a olajkuje mi to. Aká to vzácna chvíľa, keď si ten človek vie nájsť počas takej dôležitej činnosti čas a olajkuje mi to. Asi by som mu mal kúpiť náramok a napísať si do denníčku, aká pozitívna skúsenosť ovplyvnila môj život.

Zároveň mi odpustite, že nesledujem vo dne v noci vašu nástenku a nie som vám stále na pomoci. Pamätám si ako v lete bežala ta hovadina, kde ľudia liali na seba vodu. A teraz úprimne. Kto z vás to spravil preto, aby sa zviditeľnil a získal čo najviac lajkov a ukázal na sebe facebookovu silu? Každý z vás? Isteže áno. Odpustite mi, ale pochybujem, že ste to robili pre spásu sveta. (Hoci taký ukazovací altruizmus je teraz moderným športom.)

Táto mainstreamová gebuzina mi zatemnila mozog a nemohol som to sledovať. Veru, bolo veľmi skrivodlivé, keď vy ste mi lajkovali každú gebuzinu a ja som sa neodkázal pozerať, čo za humanitný dar ste urobili. Typická reakcia.

On(ona): Dnes som sa olial(a) vodou.

Ja: Mne to ešte nebolo dopriate.

On(ona): Ale videl si, nie?

Ja: Nie.

A potom nasledovali ódy na moju osobnosť. (Nie táto.) Vraj si neviem vážiť skutočné kamarátstvo. Veru, neviem si vážiť kamarátstvo na tejto úrovni. Ja neviem, ale všetky vzťahy s ľuďmi chcem vyvíjať normálne a nie lajkovaním si na facebooku. Keď sa nevieme dohodnúť ani na tom, kedy pôjdeme na pivo (uznávam, že Rasputin je dôležitejší), ako by sme sa vedeli dohodnúť na nejakej vzájomnej dôvere a na veciach, kde sa máme jeden na druhého spoľahnúť?

Potešilo by ma, ak by ste ma sledovali na facebooku.

PS: Prosím olajkujte tento blog, aby ste ukázali ako ma nosíte v srdci.

PPS: Dúfam, že ma začnete za tieto riadky odsudzovať, písať mi, že vy takí nie ste a, že či som myslel vás. Áno, myslel som vás.

#facebook #pregusta #kamarati #friends #BFF #odetojoy #odanaradost #blog #Rasputin #pivojezle #nemacasnapivo #nemamcasnateba

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára