sobota 10. novembra 2012

Lauri Haarla- Hořící peřeje

Ocitneme sa v stredovekom, zasneženom Fínsku a práve sa stavia katedrála v Turku a sneží. Mrznú nám nohy a vonia dym všetkých dobrôt, ktoré sa napečú. Vlastne sa ani nevie, kto je hlavným hrdinom, okolo koho sa točí hlavná dejová línia. Preto nás zaujíma spôsob rozprávania tejto fínskej historickej prózy, ktorý pojal Lauri Haarla majstrovsky. Ak máte chuť po histórii, krvi, rynčania ocele a o láske, skúste siahnuť po knihe Hořící peřeje.

Je to kniha o krvi rodu Kurku, ktorý je tvrdý. Má možno kruté pravidlá, ale tak ich zaviedli ešte dávno. Začína sa to všetko odohrávať v kláštore, kde duchovný je asi jeden z najsympatickejších duchovných, akú som mal tú česť spoznať v knihách.

Takisto je príjemné čítať šteklivú konverzáciu medzi maliarom a Markétou. Je potom zaujímavé sledovať ich vývoj, keď sa stretnú po veľmi dlhom čase. Láska je teda dosť veľkým motívom k písaniu. Trošku som cítil rozprávkový námet. Žene dohodnú manželský život so starým chlapom, ona však miluje iného. Toho, ktorého jej brat zabije.

Nebudem ďalej písať o deji, ten je príliš individuálny. Dej si každý predstaví inak, postavy prinášajú svoj pohľad a takisto konajú. Mne osobne sa tam páči ten malý chlapec, ktorý príde na svet aj keď jeho otca zabil chlapcov strýko. Asi jeda z najmilších častí je tam ako s malým dievčatkom sa zatúlajú v zime a chlapec sa snaží prejavovať znaky rytierstva. Chce ju chrániť.

Ide o ságu, každá postava tam má svoju históriu a Lauri Haarla nám ukázal, prečo postavy konajú ako konajú. Je to kniha o 13. storočí, preto som mnoho vecí nevedel. Fíni sa bili s Nórmi, Švédmi, Rusmi a takisto ani Laponci nie sú stále mierumilovní.

Je to drsná severská príroda, ktorá má krv na snehu a mnoho zmyslov vášne. Sú tam pasáže, ktoré nám ukazujú život starých Laponcov a Fínov. Napríklad dom pri mori, kde je loďka, rybolov a slnko, ktoré páli chladom.

Kniha mi pripomínala mohutný dub. Každá vetva predstavovala jeden ľudský život. Keď vetvu zlomia, poznačí to celý rod Kurku.

Keď sa zameriame na kompozičnú stránku, kniha mi spríjemňovala cestu do práce a čítala sa dobre. Až mi bolo smutno, že som ju dočítal. Ako ju zohnať? Odporúčal by som skúsiť antikvariáty, ide o knihu, čo vyšla v roku 1942.

Bibliografický odkaz:

Haarla, L. 1942. Hoříci peřeje. Praha : s.n., 1942. 303 s. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára