Vo štvrtok som sa dostal
k nádherným textom, kde bola ešte romantická slovenčina. Myslím
tým slovenčina z obdobia romantizmu, nie romantická v tom inom
významom. A ako sme si to čítali, hrozne sme sa smiali zo slov.
Značili sme si slová a hľadali v nich význam. Chvíľku som sa
cítil ako v nejakej knižnici, kde sme do noci, svieti nám sviečka
a my sa dotýkame pergamenu. A ten jazyk bol nádherný. Jazyk, ktorý
voňal chlebom.
Čo to znamená, že voňal
chlebom? Myslím si, že každý človek (až na nejaké výnimky) má
svoju históriu. A teraz nemyslím, „narodil som sa a ešte žijem.“
Ale históriu pocitov, fuj, to znie hnuse. Inak to teda napíšem.
Pamätáte si na vône? Veď to už Allan Arbus hovoril, že vôňa
je jeden z najsilnejších vnemov na pripomínanie si vecí. Preto aj
ten jazyk je niečo ako vôňa chleba. Pamätáte si na to ako ste si
začali pamätať vôňu chleba? A tu nejde o to, že chlieb chutí
nádherne. (Pokiaľ doň nelejeme pol litra octu.) Chlieb vonia celou
cestou. Ako narastie obilie, pomelie sa a upečie sa až do
chrumkavosti. Nie je to jednoduchý proces, ide o zdĺhavú cestu.
Každý človek, ktorý sa na tom podieľa je unavený a spotený,
ale vychádza z neho voľajaká láska k svojej práci. Keby ľudia
nemali radi prácu pri pečení chleba, neotrávili by tým i seba,
ale aj iných.
Čo jazyk? Je to presne to
isté, človek, čo tvorí jazyk, musí vedieť pre koho ho tvorí a
musí milovať tú prácu. Tvorba jazyka je hrozne namáhavá,
obzvlášť, keď ešte v tom romantickom storočí boli pri svieci a
nejeden z toho oslepol. Karel Čapek píše o tom, že písať do
novín je ako hádzať chleba do pece.
Otázka však znie,
dokážeme prečítať niečo, čo tu bolo pred 150, 200 rokmi?
Pamätám si ako som na vysokej škole čítal Pavla Kyrmezera,
Jakuba Jakobea, Martina Rakovského, Petra Benického, Hugolína
Gavloviča a ja neviem koho každého. (Posledného odporúčam
čítať.) Alebo ešte aj básne, ktoré napísal Johannes Bocatius.
(A toho neuvádzam len preto, že máme po ňom pomenovanú
knižnicu.) Nebolo to zlé čítanie, len iné. Človek si takými
vecami vycibruje svoju štylistiku a slovnú zásobu.
Čo kralická čeština?
Slovakizovaná čeština, bernolákovčina, štúrovčina, Hattalova
slovenčina, ba až Samo Cabmel? Láska k jazyku nás neopúšťa.
Ono čítať si veci a vzdelávať sa takým spôsobom nám trošku
cibrí naše jazykové schopnosti. Myslím si, že každý človek
potrebuje občas robiť iné veci. Niečo pre seba a cesta k takému
jazyku je nádherná cesta k sebadokonaľovaniu.
Zoberme si nejaký
slovanský text a čítajme si to. Uvidíme koľko vecí budeme
vedieť a koľko krásy jazyka si budeme pamätať. (Osobne síce mám
skúsenosti s niektorými ľuďmi v nejakých krajoch, keď tam
otvorím hubu po slovensky, poniektorí pôvodní obyvatelia tých
krajov pozerajú na mňa akoby som mongolsky rozprával. Tož dobre,
preto si hľadajte slová ako hlúb, živorník, bulo, tupec, tupák,
ľoľo, ďuro, chumaj, chmuľo, teľpis, šaluga, zadebnená hlava,
oplátaná gamba, prázdna gamba, osol, mumák, krpčiar, vôl,
manžel kravy, pajedník...) Prepáčte mi mnoho slov, lež neviem, v
ktorom sa ich osobnosť bude formovať. Ale také skúsenosti asi má
každý človek, čo odíde niekde inde z domu a počuje výsmech od
tých, ktorí by si ani chleba omastiť nezvládli.
Ale vráťme sa k jazyku,
nebudeme sa rozčuľovať nad ľuďmi, čo nevedia vlastnú abecedu.
Ako dokážeme čítať vlastné pamiatky? A čo je to naša
literárna pamiatka? Tak ako chodíme po hradoch, zámkoch a počúvame
povesti, taký by sme mali mať vzťah k vlastnej literatúre. K
niečomu, o čom môžeme hovoriť. To je ako keď som sa stretol s
britským kamarátom a on mi hovoril o eseji, ktorú napísal
Johnathan Swift. Čo my ukážeme svetu a povieme o tom, že toto je
naše a krásne? Ale k tomu, aby sme to vedeli, musíme milovať
jazyk toho spisovateľa a jazyk tej doby, v ktorej to písal.
Ľudia namiesto toho, aby
niečo robili, sa vyhovarajú na dobu. Ževraj doba je krvavá,
hnusná, ľudia si idú po sebe, odpadla ľudskosť a ktovie čo
všetko ešte. Ja si myslím, že mnohým ľuďom toto vyhovuje.
Zakrývajú to tým, že nadávajú na ostatný svet. Chýba mi v
tomto svete nejaký pohľad na život v tom živom hľadisku. Keď
človek nestráca svoju dôstojnosť, ale kritizuje dobu. To je ako
keď niekto nadáva na televízne seriály, na všetky srdcervúce
relácie a la „lístoček z neba“ a potom mu vyjde kniha v
nejakom vydavateľstve, ktoré vydáva porno. (Predstavte si pod tým
slovom čo chcete.) To je ako keď ľudia nadávajú, že sa blížia
tie odporné vianoce (schválne s malým v) a aké hyeny budú v
nakúpnych centrách a oni sami tam míňajú kopec peňazí. Aké
charizmatické, nežné, ľudské a nádherné!
Hovorí sa, že ľudia v
dnešnom svete nesiahnu po Nerudovi, Tajovskom a ja neviem po kom
ešte. Príde mi na um otázka jednoduchá a prostá. Tí všetci
kazatelia, čo nadávajú, že sa nečíta Neruda a Tajovský, čítali
oni aspoň Povídky Malostranské alebo Maca Mlieča? Je to podobné
ako s nenávisťou k sociálnym sieťam. Poznám ľudí, ktorí
hovoria o facebooku, že kazí ľudský charkater, hoc sami tam majú
účet. Tí ľudia sa tam prihlásia len preto, aby debilitu ľudskú
sledovali. (Ich vlastné slová.) Popri tom urážajú a ponížujú
každého, kto tam je. Vyhlasujú tézy, že určite chýbali vo
Wittenbergu v roku 1517. Napríklad oni sami kritizujú druhých
ľudí, že už neposielajú listy a pohľadnice. Zaujímalo by ma
koľko listov oni píšu denne.
Aký máme vzťah k
literatúre a k čítaniu? A čo kniha, ktorú si kúpime? Čítame
si ju alebo si ju len dáme do poličky, aby sme pôsobili noblesne?
Čo my a náš vzťah k
historickému jazyku? Dokážeme čítať veci, ktoré sa napísali
pred 150 rokmi? Smejme sa, ale o necelých 100 rokov sa nás budú to
isté pýtať.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára